Artikel 1: Definities

In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Bedrijf: HECO, wederpartij van de Klant bij het Abonnement.
  2. Klant: degene, die een Abonnement met het Bedrijf heeft afgesloten.
  3. Abonnement: de overeenkomst tussen de Klant en het Bedrijf die het Bedrijf verplicht tot het verrichten van Onderhoud en het oplossen van Storingen volgens de bij het Abonnement behorende richtlijnen.
  4. Onderhoud: het verrichten van onderhoudswerkzaamheden aan een Toestel die nodig zijn voor de veiligheid en het ongestoord functioneren daarvan, overeenkomstig de bij dit abonnement horende richtlijnen.
  5. Storing: een gebrek aan het Toestel, of een onderdeel ervan, waardoor adequaat functioneren ervan niet meer mogelijk is.
  6. Service: het geheel aan handelingen, behorende bij de uitvoering van het Onderhoud en het verhelpen van Storingen, volgens de richtlijnen van de fabrikant.
  7. Materiaalkosten: kosten, die aan de Klant in rekening worden gebracht voor materialen, die niet in het Abonnement zijn inbegrepen.
  8. Toestel: een apparaat ten behoeve van koelen/verwarming.
  9. Toestelonderdelen: onder Toestelonderdelen genoemd in de productbeschrijving bij het abonnement worden verstaan alle onderdelen die zich binnen de mantel van de toestelbehuizing bevinden.
Artikel 2: Toepasselijkheid
  1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanvragen en overeenkomsten betreffende het afsluiten van een HECO Comfort-abonnement. Indien andere voorwaarden op de Overeenkomst van toepassing zijn prevaleren in geval van tegenstrijdigheid deze Algemene Voorwaarden.
  2. Afwijkingen op de Algemene Voorwaarden zijn slechts mogelijk indien ditschriftelijk tussen het bedrijf en de Klant wordt overeengekomen.
  3. De geldende Algemene Voorwaarden liggen ter inzage op het Bedrijf en kunnen op verzoek worden toegezonden.
Artikel 3: De prijs
  1. De overeengekomen prijsisinclusief voorrijkosten, benodigde kleine materialen en BTW.
  2. De vergoedingen en tarieven, die ingevolge het Abonnement zijn verschuldigd, kunnen worden gewijzigd door het Bedrijf. Wettelijke verhogingen in BTW of van overheidswege opgelegde verhogingen worden niet aangemerkt als tariefverhoging.
  3. Indien het Bedrijf een prijswijziging voorstelt die uitgaat boven de indexering op basis van de Tabel Regelingslonen Bouwnijverheid en Installatiebedrijven van het CBS, zal het Bedrijf de verhoging tenminste 30 dagen voor de invoering van de verhoging aankondigen.
Artikel 4: Verplichtingen van het bedrijf
  1. Het Bedrijf is gehouden de overeengekomen werkzaamheden als een goed vakman uit te voeren. Hierbij worden de op deze werkzaamheden betrekking hebbende voorschriften in acht genomen.
  2. Het bedrijf zal in geval zich gebreken voordoen, deze zo spoedig mogelijk verhelpen. Indien er reparaties nodig zijn buiten de werkingssfeer van het Abonnement, zal niet tot uitvoering worden overgegaan tenzij de Klant uitdrukkelijk met de uitvoering van de werkzaamheden heeft ingestemd.
  3. Van de in het kader van het Abonnement verrichte werkzaamheden,zal een werkstaat worden opgemaakt, die door de Klant voor akkoord moet worden ondertekend.
  4. Werkzaamheden buiten het kader van het Abonnement zullen aan de Klant in rekening worden gebracht. Ook deze werkzaamheden worden op de werkstaat, als bedoeld in het vorige lid, vermeld.
Artikel 5: Onderhoud
  1. Het Abonnement omvat, tenzij schriftelijk overeengekomen, Onderhoud aan het Toestel dat volgens de richtlijnen en onderhoudssystematiek van de fabrikant van het Toestel dient te worden uitgevoerd. Van de onderhoudsfrequentie volgens de fabrikant kan door het Bedrijf worden afgeweken.
  2. Het Onderhoud per Toestel geschiedt periodiek op basis van hetsoort en type toestel, met inachtneming van algemeen in de branche geaccepteerde normen voor veiligheid en doelmatig laten functioneren van het Toestel.
  3. Tot Onderhoud worden tenminste gerekend:
    1. Het periodiek Onderhoud aan/inspecteren van het Toestel conform de onderhoudssystematiek van de fabrikant.
    2. Het Onderhoud per Toestel geschiedt éénmaal per 24 maanden afhankelijk van de productvoorwaarden, tenzij anders overeengekomen.
Artikel 6: Storingen
  1. In geval van een Storing aan het Toestelzal het Bedrijf binnen 24 uur na de melding trachten de Storing te verhelpen, tenzij een spoedeisend karakter ontbreekt.
  2. Het Bedrijf verhelpt Storingen met een nietspoedeisend karakter in overleg met de Klant zo spoedig mogelijk.
  3. Storingen als gevolg van toevallige of moedwillige beschadiging dan wel onoordeelkundige bediening of ten gevolge van werk dat is uitgevoerd door anderen dan het Bedrijf vallen buiten het Abonnement.
  4. In het geval van onterechte storingsmeldingen kan het Bedrijf kosten in rekening brengen
Artikel 7: Verplichtingen van de klant
  1. De Klant stelt het Bedrijf in de gelegenheid de overeengekomen werkzaamheden te verrichten en verschaft de aansluitmogelijkheden ten behoeve van de voor het werk benodigde energie en water. De Klant dient ervoor zorg te dragen dat het Toestel waaraan gewerkt moet worden, voor de medewerker van het Bedrijf goed toegankelijk is.
  2. De Klant verplichtzich:
    1. Het Toestel te gebruiken overeenkomstig zijn aard en bestemming en de door het Bedrijf en/of fabrikant gegeven aanwijzingen voor het gebruik op te volgen. Schade die ontstaat door het niet opvolgen van de aanwijzingen komt voor rekening van de Klant.
    2. Van het niet of niet behoorlijk functioneren van het Toestel onmiddellijk kennis te geven aan het Bedrijf.
    3. Geen wijzigingen aan het Toestel aan te (laten) brengen en daaraan geen controle-, onderhouds-, of herstelwerkzaamheden te (laten) verrichten anders dan door het Bedrijf.
    4. De door het Bedrijf aangewezen medewerkers of installateursin de gelegenheid te stellen het Toestel te controleren, onderhouden en/of te herstellen.
  3. De Klant is verplicht om ervoor zorg te dragen dat het Bedrijf, nadat een afspraak is gemaakt ter verhelping van een Storing en/of het uitvoeren van Onderhoud, ook daadwerkelijk toegang krijgt tot het Toestel. Indien de Klant hierin in gebreke blijft, is het Bedrijf gerechtigd de gebruikelijke voorrijkosten in rekening te brengen. Vervolgens is het de verantwoordelijkheid van de Klant de Service alsnog te laten uitvoeren.
  4. Indien de Klant het Toestel vervangt, dient hij dit te melden aan het Bedrijf. Het lopende Abonnement wordt voortgezet.
Artikel 8: Betaling en kosten
  1. De verplichting tot betaling van het Abonnement gaat in op de ingangsdatum van het Abonnement.
  2. Het Bedrijfzal de Klant een factuur verstrekken, deze dient te worden voldaan binnen 14 dagen.
  3. De vergoedingen voor werkzaamheden buiten het kader van het Abonnement zullen apart in rekening gebracht worden.
  4. Bij niet tijdige of volledige betaling van de facturen wordt door het Bedrijf een aanmaning verzonden aan de Klant.
  5. Bij niet tijdige of niet volledige betaling van de facturen schort het Bedrijf alzijn verplichtingen, voortvloeiende uit het Abonnement op, totdat alsnog door de Klant al hetgeen hij verschuldigd is, betaald is.
Artikel 9: Duur en einde Abonnement
  1. Het Abonnement gaat in op het tijdstip dat door het Bedrijf en de Klant wordt overeengekomen en geld voor een periode van 24 maanden. Het Abonnement wordt vervolgens steeds stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd, tenzij het Abonnement met inachtneming van het hierna volgende is opgezegd.
  2. Het Abonnement kan door de Klant schriftelijk worden opgezegd overeenkomstig de wijze waarop de overeenkomst is afgesloten en de Klant een opzegtermijn van één kalendermaand in acht neemt.
  3. Bij verhuizing van de Klant komt aan beide partijen de mogelijkheid toe het abonnement te beëindigen. Beide partijen dienen met elkaar te overleggen over de afwikkeling van het Abonnement.
  4. De Klant is te allen tijde gerechtigd het Abonnement tussentijds te beëindigen indien het Bedrijf aantoonbaar en toerekenbaar tekort schiet en de nakoming van zijn verplichtingen zonder dat er sprake is van overmacht.
  5. Het Bedrijf is te allen tijde gerechtigd het Abonnement tussentijds te beëindigen indien de Klant toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van zijn verplichtingen.
Artikel 10: Toepasselijk recht en bevoegde rechter

De overeenkomst en alle eventueel daaruit vloeiende of daarmee verband houdende geschillen worden beheerst door Nederlandsrecht en zullen bij uitsluiting beslecht worden door de Nederlandse bevoegde rechter.

Artikel 11: Werkingssfeer

Indien één of meer bepalingen in de Algemene Voorwaarden C o m f o r t – abonnement niet van toepassing (blijken te) zijn, ofwel vernietigbaar zijn én er op deze vernietigbaarheid ook daadwerkelijk een beroep wordt gedaan, blijven de voorwaarden voor al het overige in stand. In geval van deze situatie treden het Bedrijf en de Klant in overleg met het doel nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde verklaringen overeen te komen, waarbij (indien en zover mogelijk) het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling(en) in acht word(en) genomen.

Artikel 12: Slotbepalingen
  1. Deze Algemene Voorwaarden treden op 1 februari 2022 in werking. Met ingang van die datum vervallen de tot dan geldende voorwaarden.
  2. Deze Algemene Voorwaarden liggen bij het Bedrijf ter inzage en zijn aldaar kosteloos verkrijgbaar.